

De geschiedenis van Fiduna
Het verhaal van Fiduna start aan het begin van dit millennium in Limburg. Ingenieur Wim Willems is op dat moment al lange tijd bezig met het ontwikkelen van een unieke, innovatieve variant op de op dat moment gebruikelijke manier van thermische modificatie. Lees hieronder verder…
Lange tijd blijft dit bij een concept, maar in 2008 wordt het idee dan toch omgezet in realiteit. Wim Willems komt in contact met Paul Fransen van Houtverwerkingsindustrie Fransen BV uit Deurne. Paul herkent de potentie van de door Wim bedachte technologie. Samen besluiten ze een bedrijf op te richten waarin de kennis van Wim en het verkoopnetwerk van Paul worden gecombineerd. FirmoWood is geboren. FirmoWood is de voorloper van het huidige Fiduna.
Het nieuwe product FirmoWood
Vanwege de achtergrond van Houtverwerkingsindustrie Fransen BV als specialist in hout voor de tuin en buitenruimte, wordt met het nieuwe product FirmoWood in eerste instantie ingezet op een toepassing als tuinhout. Het thermisch verduurzaamde hout moet een milieuvriendelijk alternatief worden voor het traditionele, chemisch geïmpregneerde tuinhout. In die toepassing ontstaan ook de eerste gevels, in de vorm van schuttingen. Met name in deze toepassing blijkt FirmoWood exceptioneel goed te presteren. Langzaam, maar ook vanzelfsprekend, verschuift de focus van FirmoWood steeds meer naar de gevelbekleding.
Milieuvriendelijk produceren
Deze nieuwe specialisatie blijkt een schot in de roos. De producten van FirmoWood zijn milieuvriendelijk geproduceerd, hebben een uitstekende levensduur, zijn licht van gewicht en makkelijk te bewerken. Ideaal voor een toepassing als gevelbekleding. Al snel wordt het assortiment uitgebreid. Waar in het begin enkel Vuren hout werd gebruikt, bestaat het assortiment inmiddels uit vier houtsoorten: Vuren, Fraké, Ayous en Essen.
Een nieuwe naam
Na dertien jaar is FirmoWood dusdanig gegroeid en veranderd, dat het tijd is voor een nieuw jasje. In plaats van het aanpassen van de op dat moment gebruikte marketing, wordt gekozen voor een volledig nieuwe identiteit. Een nieuwe website, nieuw logo en nieuwe huisstijl moeten zorgen voor een nieuw gezicht dat past bij het bedrijf. Uiteraard hoort daar ook een nieuwe naam bij: Fiduna!